Teletreball i la prevenció de riscos laborals
Els darrers anys, el treball a distĆ ncia sāha anat incorporant al món laboral, de maneraĀ lenta però progressiva, amb una rellevĆ ncia especial de la modalitat de teletreball.
No obstant això, aquesta progressió lenta sāha vist alterada per la pandĆØmia de la COVID-19, que ha tingut un impacte directe sobre lāaugment exponencial del teletreball i clarament nāha accelerat la regulació.
De manera sobrevinguda, moltes empreses van haver dāimprovisar sistemes de teletreball, atĆØs que en cas contrari sāhauria paralitzat encara mĆ©s lāactivitat. De fet, dāacord amb les dades recollides al VI Informe de la situació econòmica i laboral de la PIME catalana, durant el segon trimestre de 2020, la implantació del teletreball va ser la mesura mĆ©s adoptada per les empreses a Catalunya, amb una mitjana total del 71,4%.
Però, tot i actuar com a motor principal per accelerar la regulació del teletreball, lāactual pandĆØmia aportarĆ un biaix considerable en relació amb el grau dāimplantació a les empreses, ja que lāactual modalitat de teletreball a quĆØ moltes empreses i persones treballadores sāhan vist abocades, no ha estat, en la majoria de casos, ni programada ni voluntĆ ria. Això ha fet que, a hores dāara, la implantació real del teletreball sota els requeriments de la nova regulació encara sigui una incertesa. NomĆ©s les empreses que ja tenien regulat i implementat el teletreball estaven preparades per adaptar-se fĆ cilment a la nova regulació. Haurem dāesperar un temps per veure com sāanirĆ implantant i quina repercussió tindrĆ en la seguretat i la salut de les persones que prestin els seus serveis en aquesta modalitat.
Respecte a lāimpacte de la COVID-19 i com ho han viscut les persones treballadores que han hagut de fer teletreball durant la crisi de la primera fase de la pandĆØmia, una enquesta de la Fundació Europea per a la Millora de les Condicions de Vida i de Treball (Eurofound) indica que la major part de les persones treballadores de la UE ho han viscut com una experiĆØncia positiva, però molt poques volen fer teletreball sempre; lāopció preferida Ć©s una combinació de teletreball i treball presencial.
En relació amb la implantació del teletreball, a continuació es detallen algunes dades:
- Segons lāagĆØncia Eurostat, lāany 2018 el 5,2% de les persones ocupades entre 15 i 64 anys treballaven habitualment des de casa. Aquest 5% es pot considerar una dada constant des de lāany 2008.
- Si en comptes de treballar habitualment, es recullen dades sobre les persones que treballaven nomĆ©s de vegades des de casa, sĆ que sāha notat un canvi, ja que sāha passat del 5,8% el 2008 fins al 8,3% el 2018.
- Els països que destaquen amb percentatges més alts de persones que treballen habitualment des de casa són els Països Baixos i Finlà ndia, al voltant del 14%, i els que tenen percentatges més baixos són Bulgà ria i Romania, amb, aproximadament, només el 0,4%.
- A Espanya, el percentatge de persones que habitualment van treballar des de casa el 2018 va ser del 4,3%.
- Pel que fa al gĆØnere, la mitjana no mostrava una gran diferĆØncia: lāany 2018 el 5,5% de les dones a Europa treballava de manera habitual des de casa, mentre que els homes ho feien en un percentatge del 5%.
Marc regulador
Fins fa ben poc, la regulació en matĆØria de teletreball era escassa. NomĆ©s lāAcord marc europeu sobre teletreball, signat el 2002, i lāarticle 13 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 dāoctubre, pel qual sāaprova el text refós de la Llei de lāEstatut dels treballadors (en endavant, ET), incorporat arran de la reforma laboral de lāany 2012, en feien esment.
MitjanƧant el recent Reial decret llei 28/2020, de 22 de setembre, de treball a distĆ ncia, sāha regulat aquest tipus de treball dāuna manera especĆfica. Aquesta normativa Ć©s aplicable al treball per compte dāaltri, que regula lāarticle 1.1 de lāET. Tot i això, sāhi indica, de manera implĆcita, que no Ć©s aplicable als treballadors i treballadores de les administracions pĆŗbliques i, de manera explĆcita, que tampoc Ć©s aplicable al personal laboral al servei dāaquestes administracions.
Algunes administracions pĆŗbliques de les comunitats autònomes ja disposaven de regulació pròpia i especĆfica en el moment en quĆØ es va publicar aquesta norma. De fet, la Generalitat de Catalunya va ser la primera administració a regular el teletreball de manera permanent per al seu personal, concretament, mitjanƧant el Decret 77/2020, de 4 dāagost, que regula la prestació de serveis en la modalitat de teletreball per al personal al servei de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autònoms.
En lāĆ mbit estatal, poc desprĆ©s de la publicació del Reial decret llei 28/2020, de treball a distĆ ncia, es va publicar el Reial decret llei 29/2020, de 29 de setembre, mitjanƧant el qual es modificava el text refós de la Llei de lāEstatut bĆ sic de lāempleat pĆŗblic (EBEP), amb la introducció de lāarticle 47 bis, relatiu al teletreball.
A les diferents regulacions sāhi han incorporat conceptes i definicions clau que permeten contextualitzar aquest tipus de treball. A continuació, seān fa un recull:
Al Reial decret llei 28/2020, de treball a distĆ ncia, sāespecifiquen les definicions següents:
- Treball a distĆ ncia: forma d’organització del treball o de realització de l’activitat laboral segons la qual aquesta activitat es presta en el domicili de la persona treballadora o en el lloc triat per ella, durant tota la seva jornada o part d’aquesta, amb carĆ cter regular.
- Teletreball: el treball a distĆ ncia que es porta a terme mitjanƧant l’Ćŗs exclusiu o prevalent de mitjans i sistemes informĆ tics, telemĆ tics i de telecomunicació.
- Treball presencial: el treball que es presta en el centre de treball o en el lloc determinat per l’empresa.
- Relacions de treball que es desenvolupen a distĆ ncia amb carĆ cter regular: sāentĆ©n que Ć©s regular el treball a distĆ ncia que es presti, en un perĆode de referĆØncia de tres mesos, un mĆnim del 30% de la jornada, o el percentatge proporcional equivalent en funció de la durada del contracte de treball.
Dāaltra banda, el Decret 77/2020, pel qual es regula la prestació de serveis en la modalitat de teletreball per al personal al servei de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autònoms, el preĆ mbul, i a lāarticle 1, que defineix lāobjecte de la norma, especifiquen la definició de teletreball dāuna manera molt semblant:
- El teletreball Ć©s una modalitat de prestació de serveis en la qual una part de la jornada laboral es desenvolupa de manera no presencial i mitjanƧant l’Ćŗs de les tecnologies de la informació i la comunicació.
- Aquest Decret tĆ© per objecte regular la prestació de serveis en la modalitat de teletreball, entesa com a forma d’organització del treball, en virtut de la qual una part de la jornada laboral es desenvolupa de manera no presencial i mitjanƧant l’Ćŗs de les tecnologies de la informació i la comunicació.
AixĆ mateix, al text refós de la Llei de lāEstatut bĆ sic de lāempleat pĆŗblic (EBEP), modificat recentment pel Reial decret llei 29/2020:
- Es considera teletreball la modalitat de prestació de serveis a distĆ ncia en quĆØ el contingut competencial del lloc de treball es pot desenvolupar, sempre que les necessitats del servei ho permetin, fora de les dependĆØncies de l’Administració, mitjanƧant l’Ćŗs de tecnologies de la informació i la comunicació.
Finalment, lāAcord marc europeu sobre teletreball, de lāany 2002, incorpora les definicions següents:
- El teletreball Ć©s una forma d’organització o de realització de la feina, amb l’Ćŗs de les tecnologies de la informació, en el marc d’un contracte o d’una relació de treball, en quĆØ una feina, que es pot prestar igualment en els locals de l’ocupador, s’efectua fora d’aquests locals amb carĆ cter regular.
- El present acord afecta les persones teletreballadores. S’entĆ©n per teletreballadora tota persona que du a terme un teletreball tal com s’ha definit en el parĆ graf anterior.
Si es comparen totes aquestes definicions i conceptes, es pot arribar a la conclusió que són molt semblants, però que com mĆ©s especĆfica sāha fet la norma, mĆ©s matisos sāhan incorporat en el desenvolupament.
Això sĆ, hi ha un tret comĆŗ a totes les normes i acords que sāhan esmentat anteriorment: el reconeixement de la igualtat pel que fa a drets. Dāuna manera o una altra sāexplicita, en tots els casos, que les condicions laborals de les persones que fan teletreball han de ser les mateixes que les de les persones que fan el mateix tipus de treball en els locals de lāempresa.
Per tant, aquest Ć©s un aspecte cabdal que cal tenir present quan una organització vol implementar el treball a distĆ ncia o el teletreball, ja que lāactivitat laboral associada pot comportar riscos i possibles afectacions sobre la salut del personal. Per aquest motiu, des del punt de vista dāigualtat de drets i, en concret, del dret a la prevenció de riscos laborals, emparat per la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals (en endavant, LPRL), cal assegurar-se que les persones que teletreballen reben una protecció adequada en matĆØria de seguretat i salut laboral.
El teletreball des de lāergonomia – Identificació, avaluació dels riscos i planificació de lāactivitat preventiva
Amb lāobjectiu de garantir la seguretat i salut de les persones que fan teletreball, sāhan de posar en marxa les eines de gestió preventiva necessĆ ries per dur-lo a terme.
Les eines o instruments fonamentals per a la gestió preventiva a lāempresa són, tal com determina la LPRL, lāavaluació de riscos laborals i la planificació de lāactivitat preventiva.
Com en tota activitat laboral, en el teletreball sāhan dāidentificar i avaluar tots els riscos a quĆØ estan exposats els treballadors i les treballadores, ja siguin riscos de seguretat, higiĆØnics, ergonòmics o psicosocials.
En una fase inicial sāhan dāidentificar els riscos presents en el lloc de treball, tenint en compte la naturalesa de lāactivitat, les caracterĆstiques del lloc del treball, i les caracterĆstiques de la persona que lāhagi de dur a terme. Tot seguit, sāhan de posar en marxa les mesures preventives adients per eliminar els riscos evitables.
A continuació, sāha de fer el procĆ©s dāavaluació de riscos amb la metodologia mĆ©s adient. Si com a resultat dāaquesta avaluació hi ha una situació de risc, lāempresa ha de posar en marxa les mesures preventives necessĆ ries. TambĆ© sāha de fer una planificació, anomenada planificació de lāactivitat preventiva, del conjunt de mesures preventives.
Continuant amb lāavaluació de riscos i fent un repĆ s a la legislació especĆfica, el Reial decret llei 28/2020, de treball a distĆ ncia, recull que lāavaluació de riscos i la planificació de lāactivitat preventiva han de tenir en consideració els riscos caracterĆstics dāaquesta modalitat de treball, i posar un ĆØmfasi especial en els factors psicosocials, ergonòmics i organitzatius. Especifica un aspecte important, indicant que lāavaluació de riscos nomĆ©s sāha de fer de la zona habilitada per a la prestació de serveis, i en queda fora la resta de zones de lāhabitatge.
TambĆ© recull que lāempresa ha dāobtenir tota la informació sobre els riscos als quals estĆ exposada la persona que treballa a distĆ ncia mitjanƧant una metodologia que ofereixi confianƧa respecte als resultats, i preveure les mesures de protecció mĆ©s adequades per a cada cas.
Quan per obtenir aquesta informació sigui necessari que qui tingui competĆØncies en matĆØria preventiva visiti el domicili, cal que sāemeti un informe escrit que ho justifiqui. Aquest informe sāha de lliurar a la persona treballadora i als delegats i delegades de prevenció.
La norma preveu tan el cas en quĆØ la persona treballadora nāautoritzi la visita al lloc de treball com el cas en quĆØ no. En aquest darrer supòsit, el desenvolupament de lāactivitat preventiva per part de lāempresa es pot fer sobre la base de la determinació de riscos que es derivi de la informació obtinguda de la persona treballadora dāacord amb les instruccions del seu servei de prevenció.
El teletreball des de lāergonomia – Factors de risc ergonòmics relacionats amb el teletreball
Per detallar els diferents factors de risc associats al teletreball, sāhan classificat en quatre apartats: els equips de treball emprats, lāentorn en quĆØ es desenvolupa el treball, la interconnexió ordinador-persona, i els factors de risc psicosocial. No sāinclouen els factors de risc relacionats amb les caracterĆstiques de la persona que hagi de fer teletreball, i que sāhan de tenir en compte quan es faci la identificació i avaluació de riscos.
Pel que fa als equips emprats:
– Pantalla
- Ubicació de la pantalla a una distà ncia dels ulls inferior a 40 cm o superior a 75 cm.
- Alçà ria de la pantalla, en quĆØ la part superior quedi situada per sobre de la lĆnia de visió horitzontal de lāusuari.
- PresĆØncia dāun contrast, molest per a lāusuari, entre els carĆ cters i el fons de la pantalla.
- Manca o desconeixement dels controls per regular la luminĆ ncia i la brillantor de la pantalla.
- PresĆØncia de reflexos de llum sobre la pantalla, provinents de punts de llum externs, tant de llum natural com artificial.
- PresĆØncia de pampallugues a la pantalla.
– Dispositius dāentrada de dades
Teclat
- Manca dāespai per recolzar els canells mentre es fa servir.
- Teclat compacte que en dificulta una utilització fluida.
RatolĆ
- Manca dāespai per recolzar el canell mentre es fa servir.
- Manca dāespai per moure’l.
- Incomoditat durant lāĆŗs, perquĆØ Ć©s molt voluminós o molt petit.
- PresĆØncia de resistĆØncia al moviment.
– Ordinador portĆ til
- Manca de teclat i de ratolĆ independents de lāordinador portĆ til.
- Manca dāespai per recolzar els canells mentre es tecleja.
- Ubicació de la pantalla massa baixa en relació amb lāalƧada de la persona.
- Pantalla massa petita per als requeriments de la tasca.
- Manca de superfĆcie per recolzar lāordinador portĆ til.
– Taula o superfĆcie de treball
- Manca de taula per treballar.
- Manca dāespai a la taula per ubicar i moure tots els equips de treball (teclat, ratolĆ, telĆØfon mòbil, etc.) i la resta de material dāescriptori (bolĆgrafs, llibres, llibretes, etc.).
- Taula massa baixa que impedeixi mantenir una posició còmoda mentre es treballa.
- Taula massa alta que impedeixi mantenir una posició còmoda de braços mentre es treballa.
- Manca dāespai sota de la taula per poder moure les cames fĆ cilment.
– Seient per treballar
- Utilització de cadira amb alçà ria fixa.
- Seient massa alt o massa baix.
- Utilització de cadira sense respatller inclinable.
- Cadira incòmoda.
- Profunditat de la cadira massa gran per a les dimensions de la persona usuĆ ria.
- Cantells de la cadira on recolzen parts del cos, aguts i durs.
- Presència de reposabraços que impedeixin acostar la cadira, mentre la persona seu, a la taula.
Pel que fa a lāentorn:
– Espai
- Manca dāespai per poder ubicar les cames sense haver dāencongir-les
- Manca dāespai que impedeixi seure i aixecar-se sense dificultat (presĆØncia dāobstacles)
– IlĀ·luminació
- IlĀ·luminació del lloc de treball per sota dels requeriments mĆnims que marca el Reial decret 486/1997, de 14 dāabril, pel qual sāestableixen les disposicions mĆnimes de seguretat i salut en els llocs de treball.
- ExcĆ©s dāilĀ·luminació, per exemple, perquĆØ es treballa a lāexterior amb llum natural en ple dia o perquĆØ es treballa a prop dāuna finestra exterior sense persianes ni cortines.
- Reflexos i enlluernaments.
- Reflexos de llum sobre superfĆcies, provinents de punts de llum externs.
- Enlluernaments provinents de punts de llum natural o artificials no protegits o controlats.
– Soroll
- PresĆØncia de fonts de soroll properes a les Ć rees de treball, ja siguin de lāexterior, com el trĆ nsit o activitats productives pròximes, o de lāinterior, com equips de climatització, electrodomĆØstics, etc.
– Temperatura i humitat
- Exposició a una temperatura per sobre o per sota del rang de temperatures indicat pel Reial decret 486/1997, per la falta dāaĆÆllament tĆØrmic a lāhabitatge o per la manca dāequips de climatització.
- Exposició a la calor per proximitat a equips emissors.
- Exposició a una humitat per sobre o per sota del rang dāhumitats indicat pel Reial decret 486/1997, per la presĆØncia dāequips de climatització, o dāaltres equips de treball que pertorben la humitat a lāhabitatge (electrodomĆØstics).
Pel que fa a la interconnexió ordinador-persona:
- El programa o programes que es fan servir per treballar no sāadapten a la tasca que la persona ha de realitzar.
- La persona que ha dāutilitzar el programa o programes informĆ tics no tĆ© la capacitació per fer-lo servir de manera òptima, o no en tĆ© prou coneixement.
- El programa o programes que es fan servir no són accessibles a les caracterĆstiques de la persona usuĆ ria.
- Els programes utilitzats no compleixen els requisits ergonòmics pel que fa al tractament de la informació per part de la persona usuà ria.
Les persones que teletreballen, com a usuà ries de pantalles de visualització
Hi ha diversos punts de trobada entre la normativa sobre teletreball i la normativa de prevenció de riscos laborals. En aquest apartat es vol posar ĆØmfasi en lāĆŗs de pantalles de visualització de dades (PVD), que tenen reglament propi, el Reial decret 488/1997, ja que en la major part del teletreball es fan servir com a element fonamental del lloc de treball. Els criteris per determinar la condició dāusuari de pantalles de visualització de dades, es recullen a la Guia tĆØcnica per a lāavaluació i prevenció dels riscos relatius a la utilització dāequips amb pantalles de visualització i són els següents:
- Tenen la consideració de persones treballadores usuĆ ries d’equips amb PVD totes les que superin quatre hores diĆ ries o vint hores setmanals de treball efectiu amb aquests equips.
- No són treballadores usuĆ ries dāequips amb PVD les persones que duguin a terme un treball efectiu amb pantalles de visualització inferior a dues hores diĆ ries o deu hores setmanals.
- Totes les persones treballadores que es troben entre les dues consideracions anteriors, que duguin a terme entre dues i quatre hores diĆ ries (o de deu a vint hores setmanals) de treball efectiu amb aquests tipus dāequips, tambĆ© es poden considerar persones treballadores usuĆ ries si compleixen, almenys, cinc dels set requisits següents:
A continuació es presenten aquests set requisits:
- Dependre de l’equip amb pantalla de visualització per fer la seva feina, sense disposar fĆ cilment de mitjans alternatius per aconseguir els mateixos resultats.
- No poder decidir voluntĆ riament si utilitza l’equip amb pantalla de visualització per fer la seva feina o no.
- Necessitar una formació o experiĆØncia especĆfiques en l’Ćŗs de l’equip, exigides per lāempresa, per fer la seva feina.
- Utilitzar habitualment equips amb pantalles de visualització durant perĆodes continuats d’una hora o mĆ©s.
- Utilitzar equips amb pantalles de visualització dià riament o gairebé dià riament, en la forma descrita en el punt anterior.
- Que l’obtenció rĆ pida d’informació per part de l’usuari a travĆ©s de la pantalla constitueixi un requisit important de la feina.
- Que les necessitats de la tasca exigeixin un nivell alt d’atenció per part de l’usuari; per exemple, pel fet que les conseqüències d’un error puguin ser crĆtiques.
Ćs dāordinadors portĆ tils durant el teletreball
Els ordinadors portĆ tils són equips que integren dins de la mateixa unitat, a mĆ©s de les caracterĆstiques pròpies dāun ordinador, una pantalla, un teclat, un ratolĆ, una cĆ mera, un micròfon, aixĆ com lāaccĆ©s a xarxes i equips diversos, tant per connexió amb cable com sense fils. Tot això, i el fet que ocupin un espai molt reduĆÆt, disposin de bateria per treballar de manera autònoma i pesin relativament poc per poder transportar-los a qualsevol lloc, fa que aquest tipus dāequips siguin, sovint, els escollits per fer teletreball com a eina principal.
Cal esmentar, però, que lāĆŗs dāaquests sistemes portĆ tils, queden exclosos de lāĆ mbit dāaplicació del Reial decret 488/97, sempre que no es facin servir de manera continuada en el lloc de treball.
A la guia tĆØcnica dāaplicació dāaquest Reial decret 488/1997, sāindica que els criteris per determinar si la utilització Ć©s continuada o no són els mateixos que sāapliquen per definir si la persona treballadora Ć©s usuĆ ria de pantalles de visualització o no.
En el cas que es determini que aquest equip portĆ til es fa servir de manera continuada i, per tant, que li Ć©s aplicable el Reial decret 488/1997, sāha dāadaptar als requeriments especificats en aquest reglament, que són, entre dāaltres, incorporar dispositius dāentrada de dades independents, com teclat i ratolĆ, i en relació amb la pantalla, a mĆ©s de complir els requeriments especificats, s’ha dāadaptar a les caracterĆstiques de la persona usuĆ ria
El teletreball des de lāergonomia – Recomanacions preventives
El teletreball Ć©s un model organitzatiu que canvia la manera tradicional de treballar. Com qualsevol canvi organitzacional, es tracta dāun procĆ©s complex, ja que per arribar a lāobjectiu final sāhan de superar molts entrebancs, coneguts com a āresistĆØncies al canviā. Per això, per posar en marxa aquest tipus de modalitat de treball en una organització amb ĆØxit, cal que sigui una acció perfectament planificada i que sāhi impliquin totes les parts que hi intervenen.
En primer lloc, la manera ideal dāabordar-lo seria a travĆ©s dāun programa de gestió del canvi, en quĆØ sāidentifiqui el punt de partida inicial i es dissenyi un full de ruta per arribar a lāobjectiu final, que Ć©s la implantació del teletreball a lāorganització.
El segon punt clau consisteix en la implicació del conjunt de persones que hi intervenen, fent-los partĆcips i donant-los la informació, el suport i la capacitació necessĆ ria, al llarg de tot el procĆ©s. La capacitació de les persones treballadores ha dāanar acompanyada dāuna formació especĆfica adequada i efectiva, en quĆØ es faci una avaluació personal dels coneixements assolits.
Finalment, cal fer una avaluació constant del canvi, per comprovar que sāassoleixen els objectius marcats en el full de ruta, i en cas que no sigui aixĆ, fer les correccions necessĆ ries per continuar.
Tot seguit, es descriuen un conjunt de recomanacions preventives, Ć mplies, però no exhaustives, per ajudar lāempresa a posar en marxa les mesures, un cop sāhagin identificat i avaluat els riscos. Sāhan agrupat dāacord amb la classificació de factors de risc esmentada a lāapartat anterior.
Recomanacions relacionades amb els equips emprats:
– Pantalla
- Situeu la pantalla a una distĆ ncia dels ulls entre 40 cm i 75 cm.
- Situeu la pantalla a una alçà ria en quĆØ la part superior quedi situada, com a mĆ xim, a lāalçà ria de lĆnia de visió horitzontal de lāusuari.
- La persona usuĆ ria ha de poder orientar i inclinar la pantalla.
- Cal formar i informar la persona treballadora sobre els controls de la pantalla per regular la luminĆ ncia, la brillantor, el color o el contrast, perquĆØ seāls pugui adaptar a les seves caracterĆstiques.
- La pantalla no ha de tenir reflexos. Sāha dāevitar situar-la a prop de punts de llum. En el cas dāestar a prop dāuna finestra, sāha dāevitar que hi estigui situada just davant o darrere, sāha dāintentar situar-la perpendicularment. En el cas que no sigui possible, la finestra ha de disposar de persiana o cortina que pugui actuar de difusor de llum.
- En el cas que la pantalla o algun punt de la pantalla faci pampallugues, la persona usuĆ ria sāha de posar en contacte amb el servei tĆØcnic perquĆØ la repari.
Dispositius dāentrada de dades
– Teclat
- Ha de ser inclinable i independent de la pantalla, perquè la persona pugui adoptar una postura còmoda, que no li provoqui cansament als braços ni a les mans.
- Per minimitzar lāadopció de postures forƧades de mans i canells, tambĆ© cal que sigui prou pla.
- Hi ha dāhaver un espai entre la vora del teclat i la taula dāuns 10 cm, per poder recolzar els canells a la taula mentre sāutilitza.
- Pel que fa a lāaspecte exterior, Ć©s recomanable que sigui dāun color neutre (ni massa clar ni massa fosc), i preferiblement amb carĆ cters foscos sobre un fons clar. La superfĆcie no ha de produir reflexos (acabat mat).
- Sāha de poder moure amb facilitat dins l’Ć rea de treball.
– RatolĆ
- Sāha de poder moure amb facilitat dins l’Ć rea de treball.
- Sāha de poder agafar, accionar-ne els botons i recolzar el canell sobre la taula de manera còmoda, de manera que es faciliti la linealitat entre la mĆ i lāavantbraƧ.
- En el cas que el ratolĆ no llisqui amb facilitat, sāha de netejar la superfĆcie de contacte, tant del ratolĆ com de la taula, i cal valorar la incorporació dāuna catifa de lliscament especĆfica. Si no millora, sāha de substituir el ratolĆ per un de nou.
- Si lāĆŗs del ratolĆ resulta incòmode, es pot incorporar algun element reposacanells.
- Si es fa un Ćŗs intensiu del ratolĆ, es recomana aprendre a fer-lo amb les dues mans, per poder alternar la mĆ . En el moment de fer el canvi de mĆ , cal reconfigurar els botons dāaccionament.
- Quan no es faci servir, es recomana reposar la mĆ sobre de la taula, a la zona de davant del cos.
Ā Ā
Ā
Ā
– Ordinador portĆ til
- Incorporareu un teclat i un ratolĆ independents de lāordinador portĆ til
Ā Ā
- Feu servir sempre una taula per situar lāordinador portĆ til, amb prou espai per recolzar els canells mentre sāacciona el teclat. No sāha de fer servir mai el cos per recolzar lāordinador.
Ā Ā
- ColĀ·loqueu lāequip portĆ til sobre una taula de treball, com si es tractĆ©s dāuna pantalla tradicional, i incorporeu-hi, si cal, un element estructural addicional que permeti ajustar lāalçà ria de la pantalla a les caracterĆstiques de la persona usuĆ ria
– TelĆØfon
- Si lāatenció telefònica Ć©s una tasca habitual en el lloc de treball, incorporeu un conjunt dāauriculars amb micròfon, adaptats a la persona, per reduir la cĆ rrega postural associada al manteniment de la postura.
– Taula o superfĆcie de treball
- La superfĆcie de treball ha de ser prou Ć mplia per situar els diferents equips (pantalla, teclat, ratolĆ, etc.) i perquĆØ lāusuari els faci sense haver de fer cap sobreesforƧ postural (com a mĆnim 120 cm dāamplada, tot i que són recomanables unes dimensions de 160 cm dāamplada i 80 cm de profunditat).
- Minimitzeu la presĆØncia dāobjectes i equips per facilitar el posicionament correcte dels dispositius dāentrada de dades aixĆ com dels documents fĆsics que es facin servir.
- Hi ha dāhaver prou espai lliure sota la superfĆcie de treball per mantenir una posició asseguda còmoda (hi ha dāhaver com a mĆnim 60 cm dāamplada lliures).
- La superfĆcie de la taula no ha de produir reflexos molestos. Es recomana que el material de recobriment sigui mat i de color clar.
- Verifiqueu que la persona adopta una postura còmoda mentre hi treballa, i que recolza correctament lāavantbraƧ sobre de la taula. En el cas que no seān pugui regular lāalçà ria, sāha de substituir la taula per adaptar-la a la persona, o bĆ© incorporar suplements sota les potes quan les caracterĆstiques de la persona ho requereixin perquĆØ Ć©s bastant mĆ©s alta que la mitjana, o mirar de reduir lāalçà ria de la taula, o aixecar el pla del seient de la persona, en el cas que la persona sigui mĆ©s baixa de la mitjana.
– Seient per treballar
- Cal que la cadira sigui estable i permeti adoptar una postura confortable, amb llibertat de moviment i apropiada per a l’activitat.
- Sāha de poder regular lāalçà ria del seient perquĆØ sāajusti als usuaris.
- El respatller ha de tenir una prominĆØncia suau per donar suport a la zona lumbar (part baixa de l’esquena) i lāalçà ria sāha dāajustar per adaptar-se a la persona usuĆ ria. TambĆ© ha de disposar de mecanismes per regular la inclinació.
- La profunditat del seient s’ha de regular de manera que sigui lleugerament inferior a la longitud de la cuixa, perquĆØ l’usuari pugui utilitzar adequadament el respatller sense que la vora de la cadira li pressioni la part posterior de les cames.
- L’amplada del seient s’ha d’adequar a l’amplada dels malucs.
- Tots els mecanismes d’ajustament han de ser fĆ cils dāutilitzar i dāaccionar, sense que sāhagi de fer un esforƧ excessiu des de la posició asseguda, però, alhora, han dāestar construĆÆts a prova de canvis no intencionats.
- Es recomana fer servir cadires amb 5 punts de suport amb el terra (rodes o suports).
- El seient i el respatller han de tenir les vores arrodonides i han dāestar recoberts dāun material transpirable.
- Si la cadira tĆ© reposabraƧos, no han dāimpedir que el treballador sāacosti a la taula.
– Reposapeus
- Sāha dāincorporar un reposapeus sempre que la persona, amb una postura correcta asseguda davant dāuna taula i amb els sistemes de regulació de la taula i la cadira, no aconsegueixi recolzar la planta dels peus a terra.
- Ha de tenir una inclinació ajustable (entre 0 i 15 graus sobre el pla horitzontal) i una mida prou gran per recolzar els peus (com a mĆnim 45 cm dāamplada i 35 cm de profunditat), aixĆ com una superfĆcie antilliscant, tant a la zona superior, per als peus, com als suports, per al terra.
Pel que fa a la postura i al manteniment de la postura estĆ tica asseguda:
- Es recomana fer descansos freqüents per fer exercicis fĆsics posturals i posar-se dret de tant en tant. Són mĆ©s eficaces les pauses curtes (dāentre 5 i 8 minuts) i freqüents (cada 60-90 minuts), sempre acompanyades dāestiraments, que les pauses llargues i mĆ©s espaiades.
- Periòdicament, cal fer una revisió conscient de la postura adoptada a la cadira i de la posició dels braƧos, corregint-la si cal. Cal assegurar-se que la zona lumbar es recolzi sobre el respatller, que els peus estiguin ben recolzats a terra de manera neutra, sense encreuament de cames, i que els avantbraƧos es recolzin sobre la superfĆcie de la taula a prop del cos.
- Cal seure en posició frontal respecte de la pantalla.
- En tasques que requereixin alternar la visualització de la pantalla amb la lectura freqüent de documents impresos, aquests documents sāhan de colĀ·locar en un suport entre el teclat i pantalla (amb un faristol) o a la mateixa pantalla (amb una pinƧa o grapa) per ubicar-los en els angles visuals o de gir i flexió del coll acceptables.
- En tasques en quĆØ es facin servir dues pantalles o mĆ©s, cal situar-les frontalment al pla de visió, com mĆ©s a prop lāuna de lāaltra millor, i mirant de reduir lāangle de rotació del coll.
Recomanacions relacionades amb lāentorn:
– Espai
- Es recomana adequar les dimensions de lāestanƧa on es fa teletreball als requeriments mĆnims que marca el Reial decret 486/1997: de 2,5 m o mĆ©s d’alçà ria, des del terra fins al sostre, de 2 m² o mĆ©s de superfĆcie lliure per treballador, de 2 m³ o mĆ©s, no ocupats, per treballador.
- Cal mantenir lliure dāobstacles lāestanƧa on es fa teletreball per facilitar la mobilitat de la persona.
– IlĀ·luminació
- Cal disposar dels nivells dāilĀ·luminació suficients per al tipus de tasques que es duguin a terme, però sāha de controlar que no siguin excessius, de manera que puguin molestar els treballadors com, per exemple, els que redueixen el nivell de contrast sobre la pantalla de visualització de dades
- Cal tenir en compte els requeriments mĆnims que marca el Reial decret 486/1997 pel que fa a la ilĀ·luminació. Per a tasques generals de lectura, dāescriptura i altres tasques habituals dāoficina, cal disposar dāun mĆnim de 500 luxs mesurats a la superfĆcie de treball, evitant en tot cas els reflexos o els enlluernaments molestos
- Si es treballa a prop dāuna finestra per on entra llum natural, cal que tingui persianes o cortines que permetin regular lāentrada de llum.
– Reflexos i enlluernaments
- Cal apantallar qualsevol punt de llum que arribi directament a lāull
- La llum emesa pels punts de llum artificial situats al sostre no ha de molestar la persona treballadora que està situada davant la pantalla de visualització ni provocar reflexos a la pantalla.
- En relació amb els punts de llum individuals, sāha de complir la mateixa premissa, i cal moure el punt de llum o incorporar una pantalla si Ć©s necessari.
- En relació amb els reflexos i enlluernaments provocats per llum natural, sāha dāaplicar el mateix criteri anterior: cal fer Ćŗs de cortines i persianes per eliminar aquest efecte.
– Soroll
- El nivell sonor en els llocs on es fa teletreball ha de ser el mĆnim possible. A mĆ©s de garantir un nivell sonor dins dels parĆ metres marcats pel Reial decret 286/2006, sāha de minimitzar lāexposició al soroll.
- Es pot aĆÆllar el soroll exterior a travĆ©s del tancament efectiu de portes i finestres. A lāinterior de lāhabitatge, es recomana ubicar lāespai de treball en una zona aĆÆllada o bĆ© aĆÆllar i moure els electrodomĆØstics o equips emissors de soroll a zones allunyades de la zona de treball.
- A la guia tĆØcnica dāaplicació del Reial decret 488/1997 sobre pantalles de visualització, es recomana que per a tasques difĆcils i complexes, que requereixin concentració, el nivell sonor excedeixi els 55 dB.
– Temperatura, humitat i qualitat de lāaire
- Ćs recomanable disposar dāequips de climatització que permetin condicionar la temperatura i la humitat del lloc de treball.
- Pel que fa a la temperatura i la humitat, cal tenir en compte els requisits que marca el Reial decret 486/1997, de 14 dāabril, pel qual sāestableixen les disposicions mĆnimes de seguretat i salut en els llocs de treball. Dāaltra banda la guia tĆØcnica dāaplicació del Reial decret 488/1997, sobre pantalles de visualització, recomana que la temperatura es mantingui, en ĆØpoca dāestiu, entre 23 i 26 ĀŗC, i, en ĆØpoca dāhivern, entre 20 i 24 ĀŗC.
- Cal ubicar lāespai de treball allunyat dels equips emissors de calor i fred, o de corrents dāaire.
- Cal ventilar freqüentment lāestanƧa on es fa teletreball, per reduir la concentració de diòxid de carboni que sāemet durant la respiració. Com mĆ©s petita i aĆÆllada sigui lāestanƧa, mĆ©s sāha de ventilar.
Recomanacions relacionades amb la interconnexió ordinador-persona:
- Cal fer una formació especĆfica a totes les persones que fan teletreball de tots els programes i dels equips informĆ tics que han de fer servir. AixĆ mateix, cal avaluar que totes les persones que fan teletreball sĆ piguen utilitzar-los. Si es detecta que alguna persona no estĆ capacitada en algun Ć mbit, cal tornar-la a formar fins que ho estigui.
- Cal disposar dāun suport tĆØcnic a lāorganització, o persona referent, que pugui fer de suport en el cas que alguna persona tingui una incidĆØncia relacionada amb la utilització dels programes o amb els equips emprats.
- Els programes, i els equips emprats han dāestar adaptats, o sāhan de poder adaptar a les caracterĆstiques dels usuaris. Si lāadaptació lāha de fer la mateixa persona, ha dāestar capacitada en el coneixement de tots els parĆ metres disponibles dāadaptació.
El teletreball des de lāergonomia – Formació
La formació és un aspecte molt important des del punt de vista preventiu, i aixà ho recullen tant la LPRL com el Reial decret llei 28/2020, sobre teletreball.
A la LPRL, la formació en matĆØria preventiva sāespecifica com a dret de les persones treballadores, i com a deure de protecció de lāempresari (articles 14 i 19).
El Reial decret llei 28/2020 tambĆ© dedica un article a la formació (article 9), en quĆØ sāindica que lāempresa ha de garantir que les persones que treballen a distĆ ncia rebin la formació necessĆ ria per dur a terme lāactivitat, tant en el moment de formalitzar lāacord de treball a distĆ ncia com quan hi hagi canvis en els mitjans o en les tecnologies utilitzades. Sāhan dāadoptar les mesures necessĆ ries per garantir la participació efectiva en les accions formatives de les persones que teletreballen, de manera equivalent a les que presten el seu servei presencialment al centre de treball.
Per tant, dāacord amb les normes, dāuna banda aquesta formació ha de ser especĆfica del lloc de treball i adaptar-se a l’evolució dels riscos i a l’aparició d’altres de nous, i de lāaltra, sāha de garantir que no nomĆ©s les persones que fan teletreball rebin la formació necessĆ ria en el moment de formalitzar lāacord, sinó que tambĆ© lāhan de rebre en el moment en quĆØ es fan canvis en lāentorn tecnològic o dels mitjans o equips utilitzats.
Hi ha tres aspectes importants sobre la formació:
- Respecte a la formació relativa al lloc de treball, que regula lāarticle 19 de la LPRL, ha de ser adequada i suficient, centrada en el lloc de treball, i ha de cobrir aspectes teòrics i prĆ ctics. Aquesta formació Ć©s la que ha de rebre la persona treballadora sobre els riscos i condicions del lloc de treball on desenvolupa la seva tasca amb lāequip de treball, que, en el cas del teletreball, de forma habitual, serĆ el domicili de la persona. La planificació i el disseny dāaquesta formació lāha de fer lāorganització preventiva de lāempresa, a partir dels resultats de lāavaluació de riscos del lloc de treball i tenint en compte la persona que lāocupa.
- El teletreball, en la major part dels casos, comporta lāĆŗs de noves tecnologies, dāaplicacions i de programes informĆ tics, que els treballadors i treballadores han de conĆØixer per desenvolupar la seva feina de manera òptima i sense dificultats. Si la persona treballadora no tĆ© una formació adequada en aquestes matĆØries, tindrĆ dificultats. Cal, doncs, detectar aquestes necessitats i formar els treballadors i treballadores per dotar-los de les competĆØncies digitals necessĆ ries per prestar aquesta modalitat de treball de manera òptima, i eliminar la barrera coneguda com a bretxa digital.
- El canvi organitzacional per poder prestar serveis per a lāempresa des de fora del centre de treball, fent teletreball, comporta canvis en la manera de treballar, per exemple: es generen nous espais colĀ·laboratius, es fa una gestió diferent del temps, etc. En conseqüència, aquesta nova manera de fer requereix un aprenentatge, que sāha de recolzar sobre la base dāuna formació especĆfica sobre teletreball.
El teletreball des de lāergonomia – Efectes sobre la salut
Fatiga visual
Treballar davant dāuna pantalla durant hores pot ocasionar fatiga visual, que es manifesta en forma de molĆØsties oculars de diferents tipus: ulls secs, llagrimeig, picor dāulls, coĆÆssor, etc. TambĆ© pot provocar un trastorn visual, com visió borrosa, dificultat per enfocar, imatges dobles, etc., o un trastorn extraocular, com cefalees, mareig, etc. En general, aquestes afeccions són reversibles.
Fatiga fĆsica o muscular
Els factors determinants que influeixen en lāaparició de la fatiga fĆsica o muscular de les persones que fan teletreball amb pantalles de visualització de dades són, dāuna banda, la postura que adopta la persona davant la pantalla, i, de lāaltra, els moviments repetitius de les mans en lāĆŗs del teclat, del ratolĆ, o de qualsevol altre dispositiu dāentrada de dades. Una exposició perllongada als factors de risc que provoquen aquesta fatiga, poden causar diversos trastorns musculoesquelĆØtics.
Els sĆmptomes de la fatiga fĆsica o muscular poden sorgir en forma de cervicĆ lgies (dolor al coll i clatell), dorsĆ lgies (dolor a la zona dorsal de la columna) i lumbĆ lgies (dolor a la zona lumbar de la columna). TambĆ© poden sorgir altres sĆmptomes, com contractures, formigueig, sĆndrome de colze de tenis, sĆndrome de tĆŗnel carpiĆ o tendinitis de De Quervaine.
Fatiga mental
La fatiga mental Ć©s una disminució transitòria de lāeficiĆØncia funcional, mental i fĆsica, que depĆØn de la intensitat, durada i distribució temporal de la tensió mental precedent. La recuperació de la fatiga sāaconsegueix mitjanƧant descans (norma ISO 10075).
La utilització dāaplicacions o programes informĆ tics que no estan dissenyats segons els requisits ergonòmics, Ć©s a dir, difĆcils de fer servir o que no són accessibles, aixĆ com la manca de formació i dāentrenament adequats per utilitzar-los, pot causar fatiga mental, que es manifesta com a sensació de cansament, somnolĆØncia, mal de cap, etc.
El teletreball des de lāergonomia -VigilĆ ncia de la salut
Les persones que fan teletreball o treball a distĆ ncia tenen els mateixos drets en relació amb la vigilĆ ncia de la salut que la resta de personal que no fa treball a distĆ ncia. Per tant, lāempresa ha de garantir a aquestes persones una vigilĆ ncia adequada de la salut, dāacord amb tots els riscos a quĆØ estan exposades.
Per aquest motiu, Ć©s molt important que lāavaluació de riscos laborals es faci de la manera mĆ©s acurada possible, i que el document dāavaluació estigui a disposició del servei o unitat que sāencarrega de la vigilĆ ncia de la salut.
Si les persones que fan teletreball són usuĆ ries de pantalles de visualització (consulteu els criteris per ser usuari de pantalles a lāapartat 4), que serĆ en la major part dels casos en quĆØ fan servir ordinador durant la jornada, Ć©s aplicable el que recull lāarticle 4, sobre vigilĆ ncia de la salut, del Reial decret 488/1997, sobre disposicions mĆnimes de seguretat i salut relatives al treball amb equips que incloguin pantalles de visualització. En aquest article, entre dāaltres, sāindica que sāhan de tenir presents, en particular, els riscos per a la visió i els problemes fĆsics i de cĆ rrega mental, aixĆ com el possible efecte afegit o combinat, i la possible patologia que els acompanyi. TambĆ© sāespecifica que aquesta vigilĆ ncia sāha dāoferir als treballadors i treballadores en les ocasions següents:
- Abans de començar a treballar amb una pantalla de visualització.
- Posteriorment, amb la periodicitat ajustada al nivell de risc a criteri del metge responsable.
- Quan hi hagi alteracions de la salut que puguin estar ocasionades per aquest tipus de treball.
Normativa
Normativa europea:
Acord marc europeu sobre teletreball, de 16 de juliol de 2002. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=LEGISSUM:c10131
Normativa estatal:
Resolució de 31 de gener de 2003, de la Direcció General de Treball, per la qual es disposa la inscripció al Registre i publicació de lāAcord Interconfederal per a la Negociació ColĀ·lectiva 2003 (ANC 2003). https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2003-3826
Article 13 del text refós de la Llei de lāEstatut dels treballadors, inclòs dins de la Llei 3/2012, de 6 juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral. https://www.boe.es/boe_catalan/dias/2012/07/07/pdfs/BOE-A-2012-9110-C.pdf
Reial decret llei 28/2020, de 22 de setembre, de treball a distĆ ncia. https://www.boe.es/boe_catalan/dias/2020/09/23/pdfs/BOE-A-2020-11043-C.pdf
Sector de lāadministració pĆŗblica:
Normativa estatal:
Reial decret llei 29/2020, de 29 de setembre, de mesures urgents en matĆØria de teletreball a les administracions pĆŗbliques i de recursos humans en el Sistema Nacional de Salut per fer front a la crisi sanitĆ ria ocasionada per la COVID-19. https://www.boe.es/boe_catalan/dias/2020/09/30/pdfs/BOE-A-2020-11415-C.pdf
Normativa autonòmica:
Decret 77/2020, de 4 d’agost, pel qual es regula la prestació de serveis en la modalitat de teletreball per al personal al servei de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i els seus organismes autònoms. https://portaljuridic.gencat.cat/eli/es-ct/d/2020/08/04/77
Publicacions de lāICSSL relacionades amb el teletreball
Prevenció de riscos en la modalitat de teletreball
Aquesta publicació contĆ© recomanacions preventives relacionades amb el teletreball, que poden ajudar tant a lāhora dāidentificar riscos com a lāhora de planificar mesures preventives.
Aquesta publicació Ć©s una proposta de qüestionari, que ha dāomplir la persona que ha de fer teletreball en situacions temporals i extraordinĆ ries. El qüestionari consta de 18 preguntes sobre el mobiliari emprat, les condicions de lāentorn i els equips informĆ tics utilitzats.
Prevenció dels riscos derivats de la utilització dāordinadors portĆ tils
Aquesta publicació pertany a la colĀ·lecció de quaderns de prevenció de lāICSSL. Sāhi aborda el tema dels ordinadors portĆ tils, identificant els riscos i els factors a quĆØ podem estar exposats quan en fem Ćŗs, els possibles efectes sobre la salut, aixĆ com un conjunt de propostes de mesures preventives.
Pantalles de visualització de dades
Aquesta publicació pertany a la colĀ·lecció de fulls monogrĆ fics de lāICSSL. Sāhi tracten els aspectes mĆ©s rellevants de la utilització de pantalles de visualització de dades. Recull tant aspectes inclosos al Reial decret 488/1997, que en regula lāĆŗs, com aspectes de la seva guia tĆØcnica dāaplicació.
La usabilitat i lāaccessibilitat de les aplicacions informĆ tiques en un entorn de treball
En aquest full monogrĆ fic es tracta lāergonomia en la interacció persona- sistema a travĆ©s dāuna aplicació informĆ tica. Recull des dels aspectes bĆ sics dāusabilitat i accessibilitat que ha de tenir una aplicació informĆ tica, fins als aspectes relacionats amb la gestió preventiva que hauria de posar en marxa una organització en el moment dāintroduir una aplicació informĆ tica.
Altres publicacions
- Institut Nacional de Seguretat i Salut en el Treball (INSST) (2020). Prevención de riesgos psicosociales en situación de trabajo a distancia debida al COVID-19. Recomendaciones para el empleador. https://www.insst.es/documents/94886/712882/Riesgos+psicosociales+y+trabajo+a+distancia+por+Covid-19.+Recomendaciones+para+el+empleador.pdf/70cb49b6-6e47-49d1-8f3c-29c36e5a0d0f
- INSST (2020). Orientaciones ergonómicas para trabajos a distancia con ordenador debido al COVID-19. Recomendaciones para el empresario. https://www.insst.es/documents/94886/720644/Orientaciones+ergon%C3%B3micas+para+trabajos+a+distancia+con+ordenador+debido+al+covid-19.pdf/3df6c166-2da6-4bb3-8f92-c909a306c9cb
- INSST (2020). Consejos de gestión psicosocial en el trabajo a distancia debido al covid-19. Recomendaciones prÔcticas para los trabajadores. https://www.insst.es/documents/94886/716213/Infografia+Consejos+de+gesti%C3%B3n+psicolsocial+en+el+trabajo+a+distancia.pdf/1b5ab590-b0c7-4877-bb04-f9c8ce0560eb
- INSST (2018). Las tecnologĆas de la información y la comunicación (TIC) (I): nuevas formas de organización del trabajo. https://www.insst.es/documents/94886/566858/ntp-1122w.pdf/baa93260-6840-4b9b-9abb-b6980b7f8f71
- INSST (2018). Las tecnologĆas de la información y la comunicación (TIC) (II): factores de riesgo psicosocial asociados a las nuevas formas de organización del trabajo. https://www.insst.es/documents/94886/566858/ntp-1123.pdf/acb83bc7-e6d5-4ffa-ab7c-f05e68079ffb
- Junta de AndalucĆa (2010). GuĆa de recomendaciones y buenas prĆ”cticas para el impulso del teletrabajo. https://www.juntadeandalucia.es/export/drupaljda/Guia_Teletrabajo.pdf
- INSST (2006). GuĆa tĆ©cnica para la evaluación y prevención relativas a la utilización de equipos con pantallas de visualización. https://www.insst.es/documents/94886/203536/Gu%C3%ADa+t%C3%A9cnica+para+la+evaluaci%C3%B3n+y+prevenci%C3%B3n+de+los+riesgos+relativos+a+la+utilizaci%C3%B3n+de+equipos+con+pantallas+de+visualizaci%C3%B3n/53afc279-7923-4cdb-a644-f9424f13f578
- Foro efr (2012). El libro blanco del teletrabajo en EspaƱa. https://ajuntament.barcelona.cat/tempsicures/sites/default/files/ellibroblancodelteletrabajo.134.pdf
- Institut Català de Seguretat i Salut Laboral. La perspectiva de gènere en la gestió de la prevenció de riscos laborals. https://treball.gencat.cat/ca/ambits/seguretat_i_salut_laboral/riscos_i_condicions_treball/perspectiva-genere-gestio-prevencio